SOOPA & RADON STUDIO PRESENT UNITED SCUM SOUNDCLASH



Soopa Scum:
Jonathan Cactus Man, drums, extented trumpet, electronics, tabla, harmonica;
Miguel Autoblack, double bass, bass guitar, electronics;
Filipe The Banshee, prepared guitar, walkman, bow;
Subbureau, additional sound processing.
Radon Scum:
Scott Nyddeger, drum pad, samples, head bashing;
Steve Mackay, saxophone;
Kamil Kruta, processed vocals.


Co-released by Base Recordings, Fonoteca Municipal de Lisboa, Soopa & Radon
BRFML CD 00305 :: 2005
Recorded at the Jamboree Hall, Maus Hábitos, Porto, Spring/Summer 2004
Design by Soopa
Produced by Soopa & Radon
Mastered by Ivo Magalhães & Soopa


1. "And they welcomed thy glory".
2. For Ladies and Gentlemen.
3. Folk you.
4. Mother of vibration.
5. "And they welcomed thy radiance".
6. Return of the flatliners.
7. Subtle rebuttle.
8. Scum release orchestra.
9. "And they stood at the heart of thy network".



Discreetly ornamental hand-drumming, well-recorded, is how the collective ensemble United Scum Soundclash commences with the opening track on this impressive self-titled release, "And They Welcomed Thy Glory." Then United Scum Soundclash drops down a large, long, dark and resonant shaft into some kind of chamber where electronics are not a drag; rather, they are something dragged along a floor. Wisely, the following track, titled "Ladies and Gentlemen," kicks right in after the other one sounds like it was shot by a crossbow, or simply unplugged.
Perhaps it is actually a cheap boombox malfunctioning — in the listener's house, not the recording session. Such a suspicion immediately validates the glowing rating for this effort, as dictated by one of the essential guidelines of record reviewing: the fear of broken equipment is inspired by listening to only the best sides. The setting for this one is Porto, Portugal, but the presence of veteran progressive rock saxophonist Steve McKay is one of several indications of an international influence. In one sense exuberance is an even more important quality — the track with McKay goes the all-too familiar route of saxophonist with funky rhythm track, but surprisingly, the view from alongside the road turns out to be of giant robots made out of tin cans. A triumvirate of madcap multi-instrumentalists hiding under silly stage names is augmented only here and there by McKay, electronic drummer Scott Nydegger, and the effectively creepy processed vocal tracks credited to Kamil Kruta. The main trio hardly needs all that much help, the blindfolded set of ears treated to "And They Welcomed Thy Radiance" or "Folk You" easily becomes overwhelmed by a barrage of electric and acoustic percussion, harmonica, trumpet, electric keyboards, flute, electric bass, tablas, and guitar. Like the infamous Porto sandwich, "the French lady," combining fried egg, steak, ham, sausage, and cheese, the magic is in the sauce. In this case the players have stirred up a glowing blend of the processed and the natural, distortion and reality, the sampled and the trampled.
www.allmusic.com
Eugene Chadbourne [4/5]

Qual despertar sensorial, tantas são as vezes em que a busca por algo de singular morre esmagado na parede dura da duplicação. Esmagado. "United Scum Soundclash" é um desses "despertares", uma daquelas coisas que dificilmente se conseguem explicar, muito menos sem ouvir. Eu ouvi e estou confuso. Nascido de uma parceria entre a Soopa (editora da banda) e a norte-americana Radon, este "United Scum Soundclash" para além dos inevitáveis músicos dos Soopa, Jonathan Cactus Man, Miguel Autoblack e Filipe The Banshee, "recebeu" da Radon a colaboração em alguns temas dos seus músicos Scott Nydegger, Steve McKay e Kamil Kutra. O resultado?, é daquelas coisas que dificilmente se consegue explicar. O tal rumo ao despertar sensorial.
Muito para lá da realidade, da normalidade do som de fácil assimilação, este "United Scum Soundclash" cruza as mais variadas dimensões do som e da música com o mais variado leque de influências, ressaltando o papel do ruído, do lixo, da realidade maquinal dos dias e das noites. Realidade sombria, pesada...
Resultado final de muitas e variadas horas de improvisação, de instrumentos levados ao limite e à exaustão, os sons são depois editados, condensados, estropiados, enfim, processados em contínuo pelas máquinas que um dia nos hão-de governar (acorda homem!). Falo do primado da energia e da confusão, um primado da incongruência instrumental que nos soa assim... não sei... virtual e que nos deixa atónitos. Assim. Verdadeiramente atónitos e sem saber o que fazer com o que temos entre ouvidos. Do massacre do "noise" a um "free-jazz" incrivelmente incorporado num todo, tudo se houve nesta louca e maravilhosa sinfonia do desespero. Loucura.
Tudo é experimental, tudo é diferente, tudo pertence a uma realidade bem para lá daquela que o nosso ser dos dias normais consegue absorver... Experiência turbulenta a não peder.
AVISO: Não é fácil.
http://atrompa.blogspot.com [4/5]

From the name and the graphic design, I assumed this was going to be a breakcore CD, or something along those lines. Appearances can deceive, however. What we have instead is a quirky and original jam from Portugal that combines the attitude of the most antisocial kinds of free jazz experimentation with the sounds and tools of industrial noise. And a saxophone. In hindsight it seems like such a natural synthesis that I can't help wondering why it hasn't been done before -- or if perhaps it has, by groups obscure enough to escape even my own painfully eclectic investigations. In fact the sax is just the tip of the iceberg. There's an 'extended' trumpet here and there, whatever that is, and someone wringing the kinds of sounds out of a harmonica that Merzbow would make by wiring all the outputs of his mixing desk back into the inputs, and then turning it on and off while frantically attacking the faders.
There's little in the way of liner notes but it sounds like these guys work by improvising in the studio, then digitally sifting and arranging the resulting recordings, dubbing over layers of noise, muttered vocals and whatever else they can lay their hands on. You can hear this at work in the percussion in the first few numbers, particularly. It's composed of mechanically-produced sounds throughout ('drumming' I believe it's called), but often dissolves into bit-perfect machine-gun repetitions and unplayable fast and furious thrashing, like an old Nachtluft track I have somewhere that turned timpani recordings into an artillery barrage. Unlike many bands, however, USS use computers to break up the structure of the raw material, deliberately subverting the usual role of the sequencer as enforcer of motoric authority.
After four or five tracks at this chaotic level, "Return Of The Flatliners" is a bit of a relief, starting with a drone and growing into a Shinjuku Thief-cum-Aube noise track, and then calming back down again -- a breath of fresh air. Things are a little more measured after this, and "Scum Release Orchestra" even briefly sounds like the beginning of a Neubauten song, before what sounds like the drunken marching band from Coil's "Herald" start playing cartoon soundtracks... While falling down a spiral staircase. The closing track, compared to what has come before, sounds mostly live and is comparatively melodic. This kind of thing clearly won't be to everyone's taste, but I have a soft spot for people like Bladder Flask and Steven Stapleton and the musical celebration of all things Dadaist and unpredictable, and USS are clearly in the same tradition.
www.connexionbizarre.net - 8Ago2005
ABC [7/10]

"Pode estranhar, mas o disco que regista a informal e re-misturada colisão entre os músicos portuenses do colectivo Soopa e os da norte-americana Radon (incluindo Steve Mackay, dos Stooges e Violent Femmes, e Kamil Kutra, que colaborou com os Residents e Lydia Lunch) é agradável. Claro que estão aqui todas as direcções apontadas pelos «elementos de free-jazz, hip-hop, noise e electro-acústica», capazes de desorientar o ouvinte mais ortodoxo, mas basta apanhar o groove subterrâneo de «For Ladies and Gentlemen» para compreender esse aparente paradoxo. De resto há ainda glitch e arremessos expressionistas que, garantem, não se vão repetir."BLITZ - 19Jul2005Eduardo Sardinha [7/10]"É uma editora? É uma banda? É uma promotora de espectáculos? São várias bandas? É o colectivo Soopa, de músicos, com músicos, para músicos; discos na bagagem, concertos no curriculum e uma apresentação-entrevista em soundclash..."
BLITZ - Sintetizador (entrevista) - 21Jun2005
Eduardo Sardinha

"Produto de horas de "jams" do colectivo portuense Soopa, com ajudas pontuais de membros da rede internacional Radon (entre eles, o saxofonista Steve Mackay, célebre por ter gravado "Fun House" com os Stooges), "United Scum Soundclash" é o promeiro álbum de um grupo que vai agitando o marasmo da música exploratória do Porto, ora através da programação de eventos, ora colaborando com músicos de todo o mundo. Reflectindo os vários interesses dos músicos, o disco mistura free jazz, electrónica e noise num todo algo caótico. Há momemtos interessantes, como "And they welcomed thy radiance", em que bateria e trompete se degladiam de forma aparentemente aleatória. O jazz é também a tónica em "For ladies and gentlemen", com a linha melódica "cool" de Steve Mackay a imrromper sobre "beats" perfurantes. "Folk you" faz flutuar ruídos metálicos e uma harmónica fugidia sobre a voz assombrada do checo Kamil Kutra feita drone. Pena que alguns temas se revelem mais soporíferos. Mesmo assim, a estreia dos Soopa sintetiza de forma coerente algumas correntes da música experimental."
Público / Y - 20Maio2005
Pedro Rios [6/10]

“A música é uma forma de arte fantástica porque apenas necessitamos de um único sentido para recolher uma enorme quantidade de informação. Isto não implica a subjugação da mesma como uma arte menor, até porque ela tem de conseguir despertar todo o tipo de sentimentos no ouvinte, apenas utilizando esse único sentido da audição. Como é claro possui algumas vantagens. Não é necessário que o ouvinte conheça um determinado código linguístico mesmo que nela exista canto. Os sons encarregam-se de fazer passar a mensagem como muitas vezes as palavras não conseguem.
Com a participação de Jonathan Cactus Man, Miguel Autoblack, Filipe The Banshee, Scott Nydegger, Steve McKay e Kamil Kutra, "United Scum Soundclash" apresenta a música como linguagem universal ao associar sons a experiências que neste caso são profundamente citadinas, fazendo uso de uma paleta de atmosferas musicais que vão do cinzento ao negro, por entre loucos desvairos de free-jazz controlados por electrónicas profundamente experimentais. Tal distopia futura – ou será que ainda estamos no presente? – é esmagadora, abstraindo-se e abstraindo-nos de tudo o quanto temos como certo no nosso dia-a-dia. Somente por nos conceder tal experiência, este álbum já seria um esforço louvável. Adquire uma importância ainda maior quando conseguimos permanecer suficientemente lúcidos para contemplar o maravilhoso processo de construção/desconstrução musical existente ao longo do álbum."
http://phono.com.sapo.pt/
Samuel Jerónimo